Før man som pædagoger går på større ekskursioner med børnene, er det vigtigt at man gør sig nogle overvejelser om hvad man gerne vil have ud af aktiviteten. Det er endvidere også vigtigt at man efterfølgende samler op på aktiviteten når man kommer hjem og bearbejder de forskellige indtryk børnene har haft. På den måde opnår man størst læringsudbytte
Jeg vil herunder komme med nogle korte eksempler på 2 forskellige aktiviteter man kan lave med børn i Vestermose skoven.
Aktivitet 1.
Skoven er den perfekte ramme for oplevelsestur omkring de fire årstider. I forløbet op til udflugten kan man eventuelt gennemgå de fire årstider i institutionen. Herefter foregår udflugten, hvor den gældende årstid opleves. Det vil være en god ide at vælge et bestemt sted, som man gennem de fire årstider kan besøge og observere forandringerne.
Er man eksempelvis på udflugt om efteråret, kan man snakke med børnene om hvordan alle bladene på træerne har skiftet farve og om hvordan de løbende vil falde af indtil træerne er helt nøgne om vinteren. Hertil kan man sammen med børnene samle en masse forskellige efterårs blade, som senere kan benyttes af børnene til at lave deres eget efterårs træ. Dette gøres gennem de fire årstider, indtil børnene har 4 forskellige træer fra hver årstid.
Om sommeren kan man med fordel tage Ipad/kamera med og tage billeder af blade som efterfølgende tegnes i stedet.
Aktivitet 2.
Den anden aktivitet man med fordel kan lave er en undersøgelsestur i Vestermose skoven. Her kan temaet være dyr der bor i skoven. Hjemmefra kan man snakke med børnene om hvilke forskellige dyr der kan bo i skoven, regnorme, biller, edderkopper osv. Herefter foregår udflugten. Jeg tænker at man som pædagoger godt kan "gå efter barnet" og give dem fri mulighed for selv at tage ud (i et begrænset område) og opleve og undersøge, og kun træde til når børnene har behov for det. Alle dyrene der findes samles i en pakke og fotograferes. Efter hjemkomsten kan man finde billederne frem og via disse snakke om de forskellige dyr.
Det er vigtigt at huske at aktiviteten skal afstemmes så det passer til børnenes aldersgruppe og "behov". Nogen vil mene at vi også bør afstemme aktiviteterne efter køn, men dette er jeg personligt ikke enig i, da jeg ikke syntes at vi skal fastholde børnene i stereotype kønsmønstre - Piger kan også sagtens komme med i skoven og finde biller og regnorme!
Jeg vil herunder komme med nogle korte eksempler på 2 forskellige aktiviteter man kan lave med børn i Vestermose skoven.
Aktivitet 1.
Skoven er den perfekte ramme for oplevelsestur omkring de fire årstider. I forløbet op til udflugten kan man eventuelt gennemgå de fire årstider i institutionen. Herefter foregår udflugten, hvor den gældende årstid opleves. Det vil være en god ide at vælge et bestemt sted, som man gennem de fire årstider kan besøge og observere forandringerne.
Er man eksempelvis på udflugt om efteråret, kan man snakke med børnene om hvordan alle bladene på træerne har skiftet farve og om hvordan de løbende vil falde af indtil træerne er helt nøgne om vinteren. Hertil kan man sammen med børnene samle en masse forskellige efterårs blade, som senere kan benyttes af børnene til at lave deres eget efterårs træ. Dette gøres gennem de fire årstider, indtil børnene har 4 forskellige træer fra hver årstid.
Om sommeren kan man med fordel tage Ipad/kamera med og tage billeder af blade som efterfølgende tegnes i stedet.
![]() |
Laves eventuelt på et større stykke papir |
Aktivitet 2.
Den anden aktivitet man med fordel kan lave er en undersøgelsestur i Vestermose skoven. Her kan temaet være dyr der bor i skoven. Hjemmefra kan man snakke med børnene om hvilke forskellige dyr der kan bo i skoven, regnorme, biller, edderkopper osv. Herefter foregår udflugten. Jeg tænker at man som pædagoger godt kan "gå efter barnet" og give dem fri mulighed for selv at tage ud (i et begrænset område) og opleve og undersøge, og kun træde til når børnene har behov for det. Alle dyrene der findes samles i en pakke og fotograferes. Efter hjemkomsten kan man finde billederne frem og via disse snakke om de forskellige dyr.
Det er vigtigt at huske at aktiviteten skal afstemmes så det passer til børnenes aldersgruppe og "behov". Nogen vil mene at vi også bør afstemme aktiviteterne efter køn, men dette er jeg personligt ikke enig i, da jeg ikke syntes at vi skal fastholde børnene i stereotype kønsmønstre - Piger kan også sagtens komme med i skoven og finde biller og regnorme!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar